Ustawa krajobrazowa w Łodzi

Ustawa krajobrazowa w Łodzi

Mogłoby się wydawać, że wielkie reklamy to stały i niemożliwy do wyeliminowania element krajobrazu każdego dużego miasta. Niektórzy nie zwracają na nie uwagi. Inni twierdzą, że psują one wygląd nawet najbardziej urokliwych zakątków naszych aglomeracji. Trzeba przyznać, że przestrzeni miejskiej w Polsce daleko do jakiegokolwiek uporządkowania i czystości. Reklamy często ustawiane są bez ładu i planu, przez co faktycznie zaśmiecają przestrzeń publiczną.

We wrześniu 2015 roku przyjęta została uchwała krajobrazowa, która dała samorządom szerokie uprawnienia w kwestii zarządzania przestrzenią miejską i ustalania zasad wystawiania takich reklam. Obecnie w wielu dużych miastach w Polsce trwają pracę nad przygotowaniem lokalnych przepisów. Jednym z tych miast jest Łódź.

Nowe przepisy w Łodzi

Ustawa krajobrazowa z roku 2015 wprowadziła pewną istotną zmianę. Dzięki niej przepisy dotyczące reklam mogą obowiązywać nie tylko w przestrzeni publicznej; dotyczyć będą również działek prywatnych.

Jak zaznaczają przedstawiciele łódzkiego samorządu, celem kodeksu nie jest zlikwidowanie i usunięcie wszystkich reklam z miasta. Chodzi jedynie o ich uporządkowanie i zlikwidowanie narastającego z roku na rok chaosu.

Do najważniejszych zmian, jakie ma przynieść nowy kodek,s należy usunięcie reklam z ogrodzeń, również tych należących do prywatnych posesji. Wyjątkiem są szyldy, choć one również zostaną nieco ograniczone. Przepisy będą pozwalały jedynie na umieszczanie ich w strefie wjazdu, zamocowanych na betonowych słupkach. Do tego wielkie billboardy mają zniknąć z centrum miasta. Zgodnie z ustawą krajobrazową, umieszczenie większej reklamy na budynku będzie możliwe jedynie po zapłaceniu specjalnej opłaty reklamowej. Ma to znacznie ograniczyć samowolę i bezmyślne stawianie reklam na każdej wolnej powierzchni.

Podzielone zdania

Jak widać, zmiany są dość duże. Trudno zatem dziwić się temu, że wśród mieszkańców Łodzi panują bardzo podzielone opinie na ich temat. Sprzeciw zgłaszają przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy twierdzą, że nowy kodeks reklamowy pozbawia ich dużej części dochodów i blokuje ich rozwój. Niektórzy już teraz szukają sposobów na uniknięcie rygorystycznych zakazów. Okazuje się na przykład, że reklamy można wywieszać na budynku, jeśli... cały czas będą w nim prowadzone prace remontowe. Nowy kodeks nie przewiduje zakazów w takiej sytuacji.

Nie brakuje oczywiście zwolenników bardziej rygorystycznych zasad. Ci zwracają uwagę na to, że stawiane bez żadnego planu reklamy zwyczajnie szpecą miasto. Człowiek znajdujący się blisko centrum Łodzi z każdej strony atakowany jest potężnymi banerami i billboardami, co całkowicie odbiera miastu jakikolwiek urok.

Nowy kodeks reklamowy w Łodzi z pewnością sprawi nieco problemów przedsiębiorcom. Reklamowanie się w mieście stanie się o wiele trudniejsze. Sami właściciele powierzchni reklamowych również mogą na tym sporo stracić. Dla wielu właścicieli atrakcyjnie zlokalizowanych budynków dochody z reklam wywieszanych na elewacji stanowią dużą część budżetu. Zwolennicy zmian przekonują jednak, że przyniosą one znacznie więcej korzyści, niż strat.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony

Faber Media Sp. z o.o. K. Kolumba 59, 70-035 Szczecin NIP: 852-25-21-972, REGON: 320427943, Numer KRS: 0000286668
Kapitał zakładowy: 100 000,00 zł Sąd Rejonowy Szczecin - Centrum w Szczecinie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

Sklep internetowy Shoper.pl