Ustawa krajobrazowa w Krakowie

Ustawa krajobrazowa w Krakowie

Kraków, jako jedno z najpopularniejszych i najchętniej odwiedzanych przez turystów miast w Polsce, musi szczególnie mocno dbać o czystą i uporządkowaną przestrzeń publiczną. Niestety, podobnie jak w większości dużych ośrodków miejskich w Polsce, również w Krakowie istnieje niekończący się problem wielkich reklam, ustawianych bez żadnego ładu i składu. Coś takiego siłą rzeczy wprowadza w przestrzeni miejskiej ogromny chaos i całkowicie zabija jego urok.

Prób rozwiązania tego problemu podejmowano już mnóstwo. W roku 2015 weszła w życie tak zwana ustawa krajobrazowa, która być może jest zapowiedzią bardzo szerokich zmian. Zgodnie z jej postanowieniami, samorządy miejskie mogą znacznie modyfikować zasady dotyczące ustawiania reklam na swoim terytorium. Władze wielu polskich miast zabrały się do opracowywania własnych kodeksów reklamowych, które mają wreszcie uregulować tę kwestię. Kraków nie jest wyjątkiem.

Zmiany reklamowe w Krakowie

Celem nowych przepisów jest przede wszystkim ukrócenie samowoli w wystawianiu reklam wielkopowierzchniowych. W myśl ustawy krajobrazowej, do wystawienia takiej reklamy konieczne będzie zapłacenie tak zwanej opłaty reklamowej. W przypadku niedostosowania się do tych wymogów samorząd może nałożyć ogromne kary.

Nowe przepisy mają nie tylko zlikwidować problem reklam w Krakowie, ale także zmienić inne aspekty planowania przestrzennego. Nowy kodeks dzieli miasto na cztery strefy o ustalonych granicach. W pierwszej strefie, obejmującej Stare Miasto i inne reprezentacyjne dzielnice, wprowadzono dość surowe ograniczenia. Przepisy pozwalają jedynie na wywieszenie jednego szyldu na parterze budynku. W drugiej strefie, która obejmuje okolice Starego Miasta i Nową Hutę, dozwolone mają być dwie reklamy. Trzecia strefa to miejsca z chronionym krajobrazem, gdzie stawianie jakichkolwiek reklam jest całkowicie zakazane. W strefie czwartej reklamy są dozwolone, ale pod warunkiem, że ich powierzchnia nie przekracza 3 m2.

Co jeszcze się zmieni?

Władze Krakowa dążą do tego, aby ich miasto było miejscem otwartym, przestronnym i zielonym. Z tego powodu ważnym zapisem, który znajduje się w nowym kodeksie reklamowym, jest zakaz grodzenia terenów zielonych i osiedli z zabudową wielorodzinną. Osoby, które ogrodziły takie tereny przed wejściem w życie nowego projektu nie są zobowiązane do zapłacenia żadnej kary.

W kodeksie znalazły się również zapisy dotyczące małej architektury. Pod tym względem miasto zostało ponownie podzielone, tym razem na pięć stref. W pierwszej z nich, która obejmuje Stare Miasto i jego okolice stawianie obiektów małej architektury jest dozwolone, ale jedynie po spełnieniu określonych wymogów. Obiekty muszą być prawidłowo dopasowane do swojego otoczenia i być stawiane w taki sposób, aby nie zaburzyć historycznej architektury Starego Miasta. Ograniczono dozwoloną wysokość nowych pomników do 3,5 metra. Wprowadzenie tych zmian również ma na celu ograniczenie chaosu budowlanego, jaki panuje w historycznych regionach wielu dużych miast w Polsce.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony

Faber Media Sp. z o.o. K. Kolumba 59, 70-035 Szczecin NIP: 852-25-21-972, REGON: 320427943, Numer KRS: 0000286668
Kapitał zakładowy: 100 000,00 zł Sąd Rejonowy Szczecin - Centrum w Szczecinie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

Sklep internetowy Shoper.pl